Spisning

26. januar 2013

Alder:
3 år, 2 mdr.

Spisning

Hej igen.

Mange tak for de seneste svar:-).

Jeg mangler pt. et råd ang. Vores datter/spisning.

Hun har siden hun var 9 mdr. Valgt en del mad fra som hun tidligere har spist.
Det startede kort før dagplejestart hvor hun pludselig ikke længere ville spise bl.a. Rugbrød, som hun så ikke har spist siden. Hun har aldrig spist brød med pålæg eller smør, alt mad skal helst være hver for sig. Hun elsker øllebrød, havregrød og risengrød.

Vi har efter vejledning fra sundhedsplejersken altid serveret varieret kost, og serveret den samme mad for hende som vi selv spiser. Der er altid forskelligt på tallerkenen, inkl. Noget vi er sikre på at hun vil spise. Hun spiser sjældent noget nyt som hun ikke kender, men er det sødt, dvs. Kage el.lign. Spiser hun det altid eller smager på det. Det meste "nye" mad fravælger hun som regel og siger at hun ikke kan lide (uden at have smagt på det). Vi har aldrig lavet konflikter ved spisning, og har ladet hende spise det hun har lyst til, uden at kommentere at hun skal smage, spise op el.lign. Det ender bare ofte med at hun går fra bordet til aftensmaden uden at have spist noget.

Hun klager dog ikke over at være sulten, inden hun kommer i seng. Hun har altid været meget ...

Annonce

... småtspisende/selektiv ifht. Mad. Hun spiser godt om morgenen (en stor portion havregrød). I børnehaven spiser hun ikke meget, og det kan være svært at lave en madpakke når hun ikke spiser så mange forskellige ting. Tænker du måske har et råd til hvordan vi måske kan komme videre? Synes vi har prøvet mange forskellige ting, noget virker i perioder.

Det er sjældent at hun spiser når vi er i byen, da hun ofte ikke kan lide hvad der serveres. Vi laver ikke mad til hende inden, men dette resulterer så i at hun ikke spiser noget til ex. En fødselsdag, udover når der serveres dessert. Vi har aldrig forsøgt at lokke med dessert el.lign, hvis hun spiser da det er imod vores principper, og synes også at det er forkert ex. Til en fødselsdag at nægte hende dessert, hvis hun ikke spiser, når alle andre får dessert.

Hvordan/ kan det lade sig gøre at vække hendes interesse for mad/ nye madvarer.? Hun hjælper ofte med madlavningen hvor hun gerne smager på det meste men når vi sætter os til bords kan hun ikke lide det, selvom hun kunne i køkkenet. (hun har ikke spist større portioner i køkkenet, så det er ikke fordi hun har nået at spise sig mæt).

Undskyld det lange brev endnu engang:-)

Ser frem til at høre fra dig.
Kærlig hilsen
en mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

Annonce

Viden om børn:

Slå

Det er forbudt ved lov at slå sit barn. Den såkaldte revselsesret blev afskaffet af Folketinget i 1997. At slå sine børn er således en ulovlig måde at opdrage på - og det gælder også "dask over fingrene", hvis det lille barn piller ved noget det ikke må. Et barn der bliver slået vil føle sig mindre værd.

Et barn der bliver slået er udsat for fysisk vold. Det kan være at barnet får en lussing, en endefuld, at barnet bliver sparket, rusket, brændt med cigaretter eller lignende....

Læs mere i Babylex

Fordøjelse baby

Barnets første afføring kaldes meconium, og den er helt sort. I takt med at barnet får mere mælk, skifter afføringen farve, og man kan på afføringen således se, om barnets fordøjelse fungerer.

Babyer, som kun får brystmælk, vil ofte have en gul afføring, som kan gå lidt over i det grønlige. Lugten er syrlig, men ikke ubehagelig, og afføringen virker lidt tynd og grødet. Børn, der ammes, kan have flere dage imellem deres afføringer.

Babyer, der både får brystmælk...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar til min ældste søn og hans spørgsmål om ’bierne og blomsterne’. Vi har læst et par bøger sammen, han grinede rigtig meget … men fik stillet sin nysgerrighed!

Det var en rigtig god idé at læse bøger sammen, for du har jo fuldstændig ret: Det kan være grænseoverskridende for både barn og voksen af snakke om den slags sammen, mens en bog oplyser nøgternt og godt. Intimsfæren bevares intakt, genialt!