Brev:
Spisning
26. januar 2013
Alder:
3 år, 2 mdr.
Spisning
Hej igen.
Mange tak for de seneste svar:-).
Jeg mangler pt. et råd ang. Vores datter/spisning.
Hun har siden hun var 9 mdr. Valgt en del mad fra som hun tidligere har spist.
Det startede kort før dagplejestart hvor hun pludselig ikke længere ville spise bl.a. Rugbrød, som hun så ikke har spist siden. Hun har aldrig spist brød med pålæg eller smør, alt mad skal helst være hver for sig. Hun elsker øllebrød, havregrød og risengrød.
Vi har efter vejledning fra sundhedsplejersken altid serveret varieret kost, og serveret den samme mad for hende som vi selv spiser. Der er altid forskelligt på tallerkenen, inkl. Noget vi er sikre på at hun vil spise. Hun spiser sjældent noget nyt som hun ikke kender, men er det sødt, dvs. Kage el.lign. Spiser hun det altid eller smager på det. Det meste "nye" mad fravælger hun som regel og siger at hun ikke kan lide (uden at have smagt på det). Vi har aldrig lavet konflikter ved spisning, og har ladet hende spise det hun har lyst til, uden at kommentere at hun skal smage, spise op el.lign. Det ender bare ofte med at hun går fra bordet til aftensmaden uden at have spist noget.
Hun klager dog ikke over at være sulten, inden hun kommer i seng. Hun har altid været meget småtspisende/selektiv ifht. Mad. Hun spiser godt om morgenen (en stor portion havregrød). I børnehaven spiser hun ikke meget, og det kan være svært at lave en madpakke når hun ikke spiser så mange forskellige ting. Tænker du måske har et råd til hvordan vi måske kan komme videre? Synes vi har prøvet mange forskellige ting, noget virker i perioder.
Det er sjældent at hun spiser når vi er i byen, da hun ofte ikke kan lide hvad der serveres. Vi laver ikke mad til hende inden, men dette resulterer så i at hun ikke spiser noget til ex. En fødselsdag, udover når der serveres dessert. Vi har aldrig forsøgt at lokke med dessert el.lign, hvis hun spiser da det er imod vores principper, og synes også at det er forkert ex. Til en fødselsdag at nægte hende dessert, hvis hun ikke spiser, når alle andre får dessert.
Hvordan/ kan det lade sig gøre at vække hendes interesse for mad/ nye madvarer.? Hun hjælper ofte med madlavningen hvor hun gerne smager på det meste men når vi sætter os til bords kan hun ikke lide det, selvom hun kunne i køkkenet. (hun har ikke spist større portioner i køkkenet, så det er ikke fordi hun har nået at spise sig mæt).
Undskyld det lange brev endnu engang:-)
Ser frem til at høre fra dig.
Kærlig hilsen
en mor